BIFROST
Gång- och cyckelbro gestaltad för cirkularitet och
minimal klimatpåverkan
År: 2022-
Status: Pågående
Samarbetsparter: TBS Timber Bridge Specialists AB, Funkia Landskapsarkitektur, Kungliga Tekniska högskolan och Stockholms stad
Kategori: Arkitektur, stadsbyggnad och landskap
Kontaktperson: Pi Ekblom
Bron är en gång- och cykelbro, volymmässigt konstruerad till över 90% i naturens lättaste konstruktionsmaterial, trä. Det ger en bro med 40 m spännvidd och en vikt på under 20 ton. Brons relativa lätthet gör även angöringen mer flexibel, fundamenten skulle till exempel kunna utgöras av naturstensblock eller gabioner av återvunnen sprängsten.
Även om trä är ett återbrukbart och CO2-neutralt material så är skogen en resurs vi bör hantera varsamt. Mycket arbete har därför fokuserats på att såväl minimera materialanvändandet som att utveckla smarta lösningar för att optimera möjligheten till underhåll för att förlänga brons livslängd samt förutsättningar för återbruk.
Detta har givit en modulär konstruktion med flertalet parallella bärande element där varje element vid behov enkelt kan bytas ut, utan att bron behöver demonteras eller stängas av under en längre tid.
För att ytterligare underlätta underhåll, minska kostnader och uppförandetid består bron av korta standarddimensioner. Detta gör att de ingående delarna i bron lätt kan hanteras med mankraft och finns tillgängliga i det vanliga byggsortimentet. Det öppnar även för möjligheten att jobba med återbruk av tidigare använda träelement från till exempel gjutformar.
Stål används på strategiska platser i konstruktionen för att hantera dragkrafter, vilket bidrar till ökad livslängd och flexibilitet, samt möjliggör snabb montering. Vi har utvecklat standardiserade lösningar för beslag som kan appliceras på flera kritiska punkter i brokonstruktionen. Dessa punkter är utformade som standardgångjärn, vilket förenklar montering och reparationer samt sparar volym genom typificering av förbanden.
De innovativa knutpunkterna ökar brons anpassningsförmåga de möjliggör justeringar av träbågen och dragstag i höjdled i förhållande till vägbanan för att anpassa sig till olika förutsättningar och spännvidder.
Resan med BIFROST-konceptet började med tävlingsvinsten i innovationstävlingen InfraLIGHTER awards som vi döpte till BIFROST. Tävlingen eftersökte ett innovativt förslag för att bygga en gång- och cykelbro i lättvikt som möjliggör ett rationellt byggande i fabrik samt transport och montering med minimal störning på trafik, miljö och befintlig infrastruktur.
Juryns motivering: “Vinnaren BIFROST hade lösningen för vår utmaning.
BIFROST – BImodulär Formbar RObust Träbro presenterade en innovativ gång- och cykelbro i 97% Plockhuggetcertifierat virke, gestaltad i korta standarddimensioner för minimal klimatpåverkan, kostnad och vikt. Stål används i strategiska lägen för ökad livslängd, flexibilitet och snabbt montage. Bron är konstruerad i flertalet parallella bärande element för att underlätta underhåll och livslängd.”
Ladda hem hela rapporten här: BIFROST – den lätta bron
Redan från början innehöll tävlingsförslaget ett ‘flexibilitetskoncept’. Detta innebar att BIFROST kunde anpassas i sin design, konstruktion och funktion beroende på den specifika platsens unika förutsättningar.
Kort efter att BIFROST vunnit “InfraLIGHTER AWARDS 2022”, tilldelades tävlingsteamet ett kontrakt för att bygga en bro i Uddebo, Tranemo kommun.
Under arbetets gång med denna bro har vi fördjupat oss i och vidareutvecklat vissa aspekter som vi inte hade möjlighet att utforska i tävlingen. Ett betydande fokus har lagts på utvecklingen av anslutningspunkter och inklädnader av brons bärande strukturer. Detaljer på farbanan, räcken och användningen av TRP-plåt som stödstruktur för slitplankorna har också fått genomgå en vidareutveckling.
Bron i Uddebo vant även Träskyddspriset 2024.
Bron invigdes i mars 2024.
BIFROST #1: Tävlingsbidraget
Se konceptvideon om BIFROST, som publicerades i och med InfraLIGHTer Awards, nedan.